Den bedste vej til at rekruttere frivillige kan siges kort: Klar kommunikation. Bl.a. skal det være tydeligt, hvad opgaven indebærer og hvilket fællesskab, den frivillige bliver en del af. Har du allerede fulgt vores guides, og vil du stadig booste rekrutteringen af frivillige yderligere til dit event? Så læs med her.
Udgiv gerne dine beskrivelser på både dansk og engelsk. Vores platform er både på dansk og engelsk. Mange frivillige, foretrækker at bruge platformen på et af de to sprog - også selvom de taler begge sprog. Derfor bør du altid udgive dit indhold på begge sprog. Platformen har en AI-assistereret oversættelsesfunktion, som gør det let for dig.
Korte(re) vagter og attraktive opgaver. Nogle frivillige har ikke lyst til at afsætte en hel dag til en frivilligopgave, så find ud af, hvornår på dagen, du har mest brug for frivillige, og udbyd vagter af kortere varighed. Vi anbefaler opgaver á 4-6 timer. Derudover er opgaver under et event typisk mere attraktive end opstillingsopgaver før og oprydningsopgaver efter et event. Overvej derfor at fokusere de frivillige kræfter på eventdagen(e). Alternativt kan du overveje at gøre vagterne før og efter et event særligt attraktive for frivillige.
Del dit event i alle relevante fysiske og digitale netværk. Selvom vores platform er dedikeret til rekruttering af frivillige, så er det ikke altid nok. Vores platform er tilgængelig for alle, og det er først, idet man aktivt tilmelder sig en opgave, at man bliver bedt om at logge ind. Det gør det nemt at dele dit event vidt og bredt. F.eks. til frivillige, du har kontakt til, eller i relevante grupper på sociale medier.
Inviter en ven. Har du allerede rekrutteret en håndfuld frivillige, er det altid en god idé at spørge dem, om de har en ven/nabo/familiemedlem, de har lyst til at invitere med som frivillig til arrangementet. Ligesom du har et netværk, du kan aktivere, har de fleste frivillige også. Rekruttering af familie, venner og kolleger er en af de mest udbredte indgange til frivillighed generelt.
Tilbyd et uforpligtende infomøde. I nogle tilfælde kan et online eller fysisk infomøde et par uger, før dit event løber af stablen, være en god måde at engagere frivillige. Der kan være mange, der har behov for mere info, før de tilmelder sig en opgave. Du kan angive tid, sted og praktisk information om et infomøde i din eventbeskrivelse.
Anerkendelse og tak. Når du bruger frivillige til dit arrangement er anerkendelse og tak vigtigt for at motivere de mennesker, der stiller sig til rådighed og hjælper med at løfte dit event. Det er derfor altid værd at genoverveje, hvordan du anerkender og takker dine frivillige. Du kan f.eks. tilbyde forplejning, særlige oplevelser eller fester til dine frivillige, der kan gøre frivilligopgaverne mere attraktive.